Název kurzu | Vyhodnocování potřeb dítěte - úvod do problematiky |
---|---|
Tématická oblast | Sociální práce |
Časový rozsah | 1 den/6 hodin |
Akreditace | MPSV - č. 2014/0859-SP akreditace zkončena |
Cíl kurzu | Absolvent získá základní teoretické i praktické poznatky z oblasti vyhodnocování potřeb dítěte s důrazem na unikátnost dítěte a celostní přístup. Pochopí cíle, principy a znaky jednotlivých oblastí vyhodnocování, pochopí vazby mezi jednotlivými kroky procesu vedení případu. Naučí se používat pomocné nástroje vyhodnocování a na praktických příkladech předcházet možným rizikům spojených s procesem vyhodnocování potřeb. |
Program kurzu | 1. Vyhodnocování potřeb dítěte - co je vyhodnocování potřeb dítěte, ukotvení v legislativě, význam, cíle vyhodnocování, znaky kvalitního vyhodnocování, principy vyhodnocování. 2. Proces vyhodnocování - Oblasti vyhodnocování, vyhodnocovací rámec, role účastníků vyhodnocování (hodnotitel, dítě, rodiče, další osoby), zdroje informací, Význam aktivního naslouchání - cvičení. 3. Konkrétní postup vyhodnocování - Fáze - úvodní vyhodnocení, podrobné vyhodnocování potřeb dětí - zjišťování potřeb dítěte, analýza situace a potřeb dítěte, vyhodnocení rizik. Individuální plán, práce s dítětem a rodinou na realizaci plánu, přehodnocení plánu. 4. Specifika vyhodnocování potřeb - Specifické vyhodnocování potřeb dětí se zdravotním postižením či znevýhodněním, sociálně vyloučených dětí, dětí v ústavní výchově. Výměna zkušeností, diskuse. 5. Pomocné nástroje vyhodnocování - Zpráva z úvodního vyhodnocování situace dítěte, zpráva z podrobného vyhodnocení potřeb dítěte, pomocné nástroje - otázky, pozorování, genogram, časová osa, rizikové a ochranné faktory, časový harmonogram. Diskuse a odpovědi na dotazy. 6. Rizika při vyhodnocování, diskuse a odpovědi na dotazy. |