Název kurzu | Jak efektivně komunikovat s klientem seniorského věku |
---|---|
Tématická oblast | Sociální komunikace, jednání s klienty a psychohygiena |
Časový rozsah | 1 den/8 hodin |
Akreditace | MPSV - č. A2019/1208-SP/PC/PP/VP - ukončena |
Cíl kurzu | Kurz je zaměřen na získání základních znalostí o specifikách seniorského věku, specifikách chování a jednání seniorů a o možnostech, jak vést efektivní komunikaci se seniory a jak co nejlépe přizpůsobit komunikaci této skupině klientů. Kurz věnuje pozornost problematice naslouchání klientům a jak poznat, co má komunikující partner na mysli, jak pochopil naše sdělení, správnému vedení rozhovoru a použivání vhodných otázek, asertivní komunikaci a jejímu využití při manipulativním jednání ze strany klientů. |
Cílová skupina | Kurz je určen sociálním pracovníkům obecních, městských, krajských úřad, pracovníkům zařízení poskytujících sociální služby a dalším zájemcům o tuto problematiku. |
Program kurzu | 1. Stárnutí, stáří a etika v jednání se seniory - úvod do gerontologické psychologie, vysvětlení základních pojmů, změny fyziologické, psychické, kognitivní.Vysvětlení pojmů etika, etiketa, vliv psych. změn, obtíže při vyrovnávání se s projevy stáří, jak pomoci překonat strach ze stárnutí. 2. Základy sociální komunikace - základní prvky komunikačního procesu, co ovlivňuje komunikaci mezi lidmi,verbální a neverbální komunikace - cvičení, aspekty ovlivňující vzájemnou komunikaci - životní postoj, transakční analýzy, záměna věcné roviny na vztahovou, zdravotní stav klienta. 3. Vedení rozhovoru a podmínky pro úspěšné jednání se seniorem - Druhy rozhovorů, fáze, cíl a záměr rozhovoru, osobnost klienta, psychická připravenost a navázání správného kontaktu se seniorem. Význam naslouchání a dotazování, kladení otázek - řešení simulovaných situací. Umění komunikace beze slov - význam řeči těla, bazální stimulace. 4. Specifika komunikace se seniory se zdravotním postižením a seniory postižené demencí - jak komunikovat se seniory se zdravotním postižením a postiženým demencí - identita pacienta, nešvary v komunikaci, respektování práv a důstojnosti, zjišťování bariér schopností klienta. 5. Diskuse k problémovým situacím a řešení případů z praxe. |