Název kurzu | Poradenský proces a budování poradenského vztahu v sociální práci |
---|---|
Tématická oblast | Sociální práce |
Časový rozsah | 1 den/8 hodin |
Akreditace | MPSV - č. 2015/0280-SP ukončena |
Cíl kurzu | Absolvent získá základní přehled o problematice poradenského procesu v pomáhajícím poradenství, o způsobech budování a udržování žádoucího poradenského vztahu v rámci pomáhajícího poradenství. Absolvent bude schopen identifikovat jednotlivé zdroje, pomocí kterých je sledovaný vztah budován a udržován, jakož i bariéry, které brání jeho efektivnímu vytvoření. Bude schopen rozpoznat možná případná úskalí vzájemné komunikace a spolupráce s klientem a zvolit vhodnou komunikační strategii v poradenském procesu. |
Cílová skupina | Kurz je určen sociálním pracovníkům obcí, měst, krajů, úřadů práce, sociálním pracovníkům zařízení sociálních služeb a dalším zájemcům o tuto problematiku |
Program kurzu | 1. Poradenský proces, pomáhající poradenství a znaky pomáhajícího poradenství - základní terminologie, typologie poradenství, znaky pomáhajícího poradenství, poradenský proces, cíl poradenského procesu, přístupy volené v práci s klientem, poradenský vztah. 2. Fáze poradenského procesu - vysvětlení jednotlivých fází, kroků poradenského procesu, příprava poradenského procesu, vzájemné přijetí aktérů procesu pomoci, porozumění problému, hledání cest řešení problému, ukončení poradenského procesu. 3. Empatie, akceptace a autentičnost jako zdroje budování poradenského vztahu - navazování a budování kontaktu a vztahu s klientem, bariéry utvoření poradenského vztahu na úrovni osobnostní struktury jedince, bariéry na úrovni realizace komunikativního procesu, role poradce v poradenském procesu, plánování cílů a kroků řešení problémů. Hraní rolí, řešení případů z praxe, diskuse. 4. Průběh komunikace mezi poradcem a klientem - Práce se zakázkou klienta, postupy vedoucí k budování nosného vztahu, neverbální a verbální komunikace, aktivní naslouchání, konkurence, pasivita a asertivita jako legitimní strategie v procesu poradenské činnosti, vedení rozhovoru, práce s emocemi klienta. 5. Hraní rolí, případy z praxe, diskuse. |