Název kurzu | Specifika komunikace a sociální práce s romskou menšinou |
---|---|
Tématická oblast | Sociální práce |
Časový rozsah | 1 den/6 hodin |
Akreditace | MPSV – č. A2021/0861-SP/PC |
Cíl kurzu | Vzdělávací program je zaměřen na získání poznatků z oblasti specifik chování romské menšiny, jejich odlišných vzorců chování a jednání v řadě oblastí. Především pak je program zaměřen na získání informací o odlišném komunikačním stylu a způsobu výchovy romských dětí, jak efektivně komunikovat s Romy a na pochopení odlišností komunikace s nimi. Formou řešení modelových situací si účastník uvědomí, jakou zvolit komunikační strategii s touto specifickou skupinou v rámci své sociální práce. |
Cílová skupina | Kurz je určen sociálním pracovníkům úřadů, zařízení sociálních služeb a všem dalším zájemcům o tuto problematiku |
Program kurzu | 1. Historie, která ovlivňuje způsob života Romů, jejich mentalitu, komunikaci a výchovu dětí - stručný historický přehled a mezníky, ovlivňující přistup Romů k životu. Jak ovlivnila historie mentalitu Romů, způsob výchovy dětí a komunikaci. 2. Romipen – identita Romů. Co je typicky "romské“, identita jako jedno z romských traumat, základní hodnoty a vzorce chování, rituální čistota, mentalita Romů, specifické projevy v různých oblastech života. Pověry a náboženství. 3. Specifika komunikace při práci s Romy a Romskými dětmi - odlišný komunikační styl, odlišné vzorce chování a jednání, charakteristické rysy v komunikaci. Doporučení pro úspěšnou komunikaci, specifický komunikační styl v používání řeči těla. Příklady z praxe, cvičení, diskuse. 4. Specifika ve výchově dětí - Specifické aspekty ve výchově dětí – velká láska k dětem, volnější výchova, výchova celou komunitou, osvojování si pozorováním a napodobováním, skupinová soudružnost, absence odměn, nižší nároky. 5. Jak efektivně komunikovat s romskou menšinou v praxi - Řešení modelových situací a příkladů z praxe. Diskuse, shrnutí. Lektorský tým: Bc. Marcela Surmajová |