Název kurzu | Sociálně rizikové chování v dětském věku jako maladaptivní strategie naplnění potřeb dítěte |
---|---|
Tématická oblast | Sociální práce |
Časový rozsah | 1 den/6 hodin |
Akreditace | MPSV č. - A2024/0835-SP/PC |
Cíl kurzu | Vzdělávací program představuje sociálně rizikové chování v dětském věku jako specifickou odpověď dítěte v procesu naplnění či nenaplnění jeho základních psychických a vývojových potřeb. Kurz nevnímá rizikové chování pouze situačně jako stav k řešení, ale představuje jeho možné zdroje a posilující faktory (proces vzniku a zpevnění). Kurs umožňuje frekventantům uvědomit si, co rizikové chování dětí vyvolává a co ho následně posiluje. Pozornost je věnována protektivním faktorům, které umožňují v prvních fázích výskytu rizikové chování zvrátit. Vzdělávací program vychází z teorií potřeb a z premis kognitivně behaviorálních přístupů, s cílem analyzovat chování dítěte tak, aby byly odhaleny příčiny, stabilizátory a protektivní faktory. Část kurzu je věnována edukaci rodiny tak, aby dokázala prevenci rizikového chování začlenit do každodenní interakce s dítětem. Jako ilustrativní příklady jsou využity nejčastější typy rizikového chování, kam řadíme například šikanu, záškoláctví, užívání návykových látek, kriminální jednání, sexuálně rizikové chování a další. |
Cílová skupina | Kurz je určen sociálním pracovníkům úřadů, pracovníkům zařízení sociálních služeb a všem dalším zájemcům z řad pracovníků pomáhající profese |
Program kurzu | 1. Psychické a vývojové potřeby dětského věku - Maslowova pyramida potřeb, základní psychické potřeby dítěte - potřeba stimulace, potřeba smysluplného světa, potřeba lásky, potřeba identity, potřeba životní perspektivy. Vývojové potřeby dětského věku. Diskuse a odpovědi na dotazy. 2. Rizikové chování - Rizikové chování jako reakce na deprivaci dítěte. Operantní podmiňování, interakce chování dítěte s dostupnými pozitivními a negativními sankcemi, procesy upevňování rizikového chování. Diskuse. 3. Dítě na cestě, základní mechanismy vzniku a udržování rizikového chování – od čeho dítě utíká a kam. Diskuse, řešení případů z praxe. 4. Nejčastější typy rizikového chování - příklady nejčasnějších typů rizikového chování dětského věku, aplikace dosavadních znalosti a dovedností do analýzy konkrétních příkladů rizikového chování, dopady na práci sociálního pracovníka s rodinou dítěte. 5. Diskuse a odpovědi na dotazy. Lektorský tým: PhDr. Eva Klimentová, Ph.D. |