Název kurzu | Vedení rozhovoru s dítětem v podmínkách a prostředí OSPOD |
---|---|
Tématická oblast | Sociální práce |
Časový rozsah | 1 den/6 hodin |
Akreditace | MPSV č. - A2022/0383-SP |
Cíl kurzu | Cílem vzdělávacího programu je seznámit posluchače s možnostmi a specifiky vedení rozhovoru v oblasti sociálně-právní ochrany dětí. Získat od dítěte např. potřebné informace pro kvalitní rozhodování soudu je velmi náročný úkol. Přitom aby soud mohl o dalším osudu dítěte rozhodnout, ať už v trestním, opatrovnickém či jiném řízení, potřebuje dobře znát situaci dítěte a jeho rodiny. Jde mnohdy o klíčové informace, týkající se názoru dítěte, jeho emocí a potřeb v různých kontextech. Sociální pracovníci navíc vykonávají tuto svou činnost v náročných podmínkách souvisejících s různorodostí konkrétních situací a prostředí. V průběhu semináře získají posluchači znalosti a dovednosti, jak mohou rozhovor jako stěžejní nástroj v práci s dětským klientem ve své diagnostické i sociálně-terapeutické činnosti používat, včetně zapojení speciálních technik. Důraz bude kladen na potřebná specifika ve vztahu k účelu rozhovoru, věku dítěte, jeho situaci v rodině apod., přičemž pozornost bude věnována spíše stránce praktické, než teoretické. |
Cílová skupina | Kurz je určen sociálním pracovníkům OSPOD |
Program kurzu | 1. Rozhovor jako základní nástroj sociální diagnostiky a sociální terapie. Faktory ovlivňující kvalitu a průběh rozhovoru, chyby při vedení rozhovoru. Příprava na rozhovor. 2. Náročnost situací ve vedení rozhovoru s dětmi - specifika rozhovorů s dětmi vedených v prostředí OSPOD. Limity na straně klienta i pracovníka, kompetence sociálního pracovníka. Podmínky různých prostředí. 3. Nástroje pro efektivní vedení rozhovoru - Techniky pro efektivní vedení rozhovoru, včetně vysvětlení jejich přínosu a postupu. Praktická ukázka - předvedení vybrané techniky na konkrétním příkladu. Zpracování a vyhodnocení použitých technik do zpráv k soudu. 4. Zapojení rodičů do procesu participace dítěte - Práce s rodiči dítěte před rozhovorem i po jeho skončení, informování rodičů, přenos informací, motivace rodičů k dohodě v zájmu dítěte. 5. Diskuse a odpovědi na dotazy. Lektorský tým: Mgr. Eva Zakouřilová |