Název kurzu | Identita dítěte v náhradní rodinné péči a kontakt dítěte s biologickou rodinou |
---|---|
Tématická oblast | Sociální práce |
Časový rozsah | 1 den/6 hodin |
Akreditace | MPSV č. A2022/0515-SP/PC/PP |
Cíl kurzu | Vzdělávací program seznamuje účastníky se základními problémy vytváření a rozvíjení identity dítěte umístěného v náhradní rodinné péči a jak tyto znalosti prakticky aplikovat v přístupu k dítěti, jeho náhradní i biologické rodině. Seznamuje stručně se základními pojmy - co je to identita, jak se utváří ve vývoji dítěte, které faktory ji ovlivňují. Téma je vázáno na výklad základní psychických potřeb dětského věku. Absolvent se seznámí s poznatky o tom, jak různé formy sociálního osiření a opuštění ovlivňují vývoj a podobu identity dítěte a jak s tématem v sociálních sítích dítěte šetrně nakládat. Smyslem je edukací osob z blízkého okolí dítěte odlehčit břemeno, které bylo dítěti naloženo. Účastníci získají praktická doporučení pro budování zdravé identity dítěte umístěného v náradní rodinné péči, jak s ním mluvit o jeho biologických rodičích a jaké zásady dodržovat při kontaktu s ním. Poznatky jsou aplikovatelné po modifikaci i pro práci s dětmi vyrůstajícími v dětských domovech a jiných formách náhradní výchovné péče. |
Cílová skupina | Kurz je určen sociálním pracovníkům úřadů, pracovníkům zařízení sociálních služeb a všem dalším zájemcům z řad pomáhající profese |
Program kurzu | 1. Identita a její důležitost ve vývoji dítěte. Co je to identita. Druhy identity - širší, kolektivní, dvojitá, smíšená. Faktory ovlivňující vývoj identity dítěte. Důležitost identity ve vývoji dítěte. 2. Identita v jednotlivých vývojových fázích a potřeby dítěte. Jak a kdy se objevují poruchy identity. Klíčové období dospívání, adolescence a identita, fáze nevděku. Co brání vytvoření bezpečného pocitu pozitivní identity. Geny nebo identita? 3. Identita dítěte v náhradní rodinné péči. Praktická doporučení pro budování identity dítěte. Mentální reprezentace biologických rodičů, jak mluvit o biologických rodičích, přijetí minulosti dítěte, zpracování pocitů viny u dítěte. Kontakt s biologickou rodinou, jak vycházet s biologickými rodiči, asistovaný kontakt. 4. Diskuse a odpovědi na dotazy. Lektorský tým: Bc. Alena Košťáková PhDr. Eva Klimentová, Ph.D. |