Název kurzu | Rizikové chování dětí z pohledu kurátora pro děti a mládež |
---|---|
Tématická oblast | Sociální práce |
Časový rozsah | 1 den/8 hodin |
Akreditace | MPSV – č. A2024/0037-SP |
Cíl kurzu | Vzdělávací program seznamuje s obsahem a možnostmi sociální právní ochrany dětí v denní praxi práce kurátora pro děti a mládež. Frekventanti budou seznámeni s právním zakotvením dané problematiky a s metodami práce s dětmi a rodinou. Pozornost je věnována i dalším otázkám, jako je vyhodnocování rizik, individuální plánování ochrany dítěte a stanovování cílů k sociálně právní ochraně dítěte. V dalších částech se kurz zaměřuje na nejčastější typy rizikového chování dětí a mládeže, na pravomoci orgánu sociálně právní ochrany dětí a soudu, spolupráci kurátora pro děti a mládež s orgány činnými v trestním řízení a na spolupráci s dalšími institucemi, jako jsou školy, neziskové organizace, zdravotnická zařízení a podobně. Prostor je věnován i řízené diskusi a zodpovídání dotazů k dané problematice. Pracovníci, kteří se ve své práci v pomáhajících nebo výchovných profesích setkávají s projevy rizikového chování dětí a mladistvých mají možnost porovnat u nich řešené problémy s možnostmi sociálně právní ochrany dětí. |
Cílová skupina | Kurz je určen sociálním pracovníkům - kurátorům pro děti mládež a všem dalším zájemcům o tuto problematiku |
Program kurzu | Účastník - získá základní informace o právním zakotvení dané problematiky, - rozšíří si informace o metodách práce kurátora dětí a mládeže, o problematice vyhodnocování rizik, individuálním plánování ochrany dítěte a stanovování cílů sociálně právní ochrany dětí, - seznámí se a prohloubí si informace o nejčastějších typech rizikového chování dětí a mládeže a o možnostech spolupráce s dalšími institucemi. Program: 1. Vymezení základní pojmů a legislativní zakotvení problematiky - sociální kuratela pro děti a mládež, specifikace. Zákon č. 359/1999/Sb. Vymezení základních pojmů. Kompetence a úkoly sociálního kurátora. Východiska a zásady pro práci kurátora. 2. Metody sociální práce s dětmi - specifikace možných metod práce s dětmi - videotrénink interakcí, zrcadlení, úkolově orientovaný přístup, systemický přístup, význam komunikačních dovedností. Řešení výchovných problémů. Spolupráce kurátora s dalšími institucemi. 3. Vyhodnocení situace dítěte, IPOD a případové konference - účel individuálního plánu ochrany dítěte, vymezení příčin ohrožení dítěte, příprava IPODu. Případová konference, cíle, principy, kompetence. Rodinné konference. Přístupy zaměřené na potřeby dítěte. Nepřiměřené ohrožení dítěte. Posuzování nejlepšího zájmu dítěte. Vývojové potřeby dítěte, rodina a prostředí. 4. Prevence rizikového chování - primární, sekundární a terciální prevence. Rizika při práci s dětmi - ohrožení bezpečnosti zdraví, rizika vyplývající z charakteru pomáhající profese, rizika vycházející z překračování legislativních kompetencí, riziko odmítané pomoci a vyplývající z charakteristiky chování a jednání cílových skupin. Možná prevence rizikového chování. Spolupráce s dalšími institucemi. Lektorský sbor: Mgr. Marie Vinklerová, DiS. |